”Gå basket” och Reklam

Onsdag 14 augusti, 2019

Jag kan inte fatta varför nästan nästan alla svenska basketlag spelar gå basket. Det är inte roligt att se på. När du tittar på matcher med de stora nationerna då är det alltid högt tempo (löp tempo & bolltempo) . Det är dessutom svårt att anfalla mot organiserat försvar.

Några få lag försöker spela upp bollen snabbt, oavsett om de tar en retur eller om de gör ett inkast. De lagen letar nästan alltid efter en snabb attack. Det är kul att se. Det händer saker hela tiden och om försvararna inte är på tårna då blir man efter.

De som spelar långsamt strukturerat med både livrem och hängslen och tar det piano och försöker överlista motståndarna med lagspel fem mot fem måste väl ändå förstå att det är mycket svårare att lyckas med det mot dagens drillade rotationsförsvar eller match up försvar.

Jag läste på FB en viss Johan Lund som jag inte känner. Han sade följande:

”Vi tränar på allt annat än instinkten att göra poäng. Och det genomsyrar hela samhället. Gulligt, men vi vinner inte så många basketmatcher på det”.

Jag håller med honom. Vi försöker nästan ta ifrån barnen instinkten att göra poäng redan på mellanstadiet genom att inte räkna poäng i Easy Basket.

En coach kan lägga ner 100 timmar under en säsong på att få ”sitt man man försvar” att börja fungera. Sedan lägger man ner 100 timmar på att få minst ett tiotal ”spel” att fungera mot man man. Anfall mot zon tränar man knappt.

50 timmar lägger man på uppvärmning, töjning och snack i hallen, resterande 50 timmar på skott och skills. Om det är någon som med fakta kan bevisa att jag har fel så får du gärna höra av dig.

Jag skulle vilja se fler coacher som lägger ner 100 timmar på att utveckla spelarnas skottinstinkt. Många skjuter bra idag när de får stå och pumpa på träningarna utan försvarare framför sig men när det är matchdags då tar de inte öppna givna lägen utan attackerar eller passar vidare bollen. Alla måste få veta NÄR man skall skjuta. Dåligt beslutsfattande i skyttet är den största bristen i svensk basket och det har det varit ända sedan mitten av 80-talet. Numera skjuter vi alltför ofta vid fel tillfälle.

En spelare måste få veta och förstå att hen kan skjuta redan efter sju sekunder om hen är helt fri. Det är bara korkat att vänta in det organiserade försvaret och riskera att inte ens komma till skott.

Slutpläderat om detta.

Jag noterade att det på Piteå IF:s fotbolls damer finns 22 olika logotyper eller reklamtryck bara på framsidan av dräkten. Det är inte snyggt. Det är synd att nästan all damidrott skall behöva leva på bidrag och kioskpengar för att kunna spela på elitnivå. Vad jag har förstått har de flesta av Piteås damer vanliga jobb och är inte helprofessionella. Antagligen så är det tränarna och ett par utländska spelare som kostar plus resor, logi och traktamente och att budgeten är på max 5 miljoner.

Det vore enkelt för Piteå kommun att gå in och köpa hela speldräkten och stödja ”sitt lag” rejält. De lokala bidragsgivarna och kioskerna skulle få nöja sig med digital reklam och matchprogram. Jag tror inte att de styrande i kommunhuset förstår vilken bra reklam det är för lilla Pite att damerna spelar i Allsvenskan. Jag skulle tippa att Piteå IF:s herrlag som spelar i div 2 har nästan samma omsättning.

Umeås BSKT har inte haft mer än ett par loggor på sina dräkter förutom klubbnamnet. Det har varit ”Real Madrid snyggt” men det genererar knappast slantar. A3 har bara ett fåtal loggor fram på sina dräkter och de ser fräscha ut. Antagligen så genererar A3:s loggor betydligt mer slantar till kassan än vad BSKT:s ger.

Skall det vara så svårt för BSKT att finna en lite större sponsor. Det är dags för Balticgruppen att gå in och börja stödja basketsporten nu när lagen under flera år i rad har levererat svenska toppresultat och dessutom har betalat av sina skatteskulder.

Balticgruppen är tung sponsor för fotbollen (UIK, UFC), hockey (IF B-löven) och innebandyn (IKSU/Dalen) men nada till basketen. Vad kan det bero på att Balticgruppen inte sponsrar basket ? Det måste bero på något. Det kan inte vara så att basketklubbarna inte har frågat och försökt få dem med sig.

Ha det