Dags för eftertanke innan det är för sent.

Jag har skrivit det tidigare men gör det återigen. Jag hoppas att Umeå BSKT inser att efter 1 – 11 och 12 av 32 matcher spelade så kan inte laget avancera i tabellen mer än möjligtvis 1-2 platser.

Att tvingas spela mot Norrköping, Jämtland eller Borås i kvartsfinal är näst intill hopplöst och bara en stor utgift.

Det är kanske dags att dra i handbromsen för Umeå BSKT när det gäller kostnader.

Det är trist att säga det men man borde avsluta de kontrakt som kan avslutas och dessutom borde man kunna åka med mindre trupp eftersom bara 8 spelare får minuter i de flesta matcherna.

Det är inte klokt att tuta och köra när sponsorerna är för få och publik tappet är redan ett faktum som knappast kan vändas hur mkt man än pumpar ut i sociala medier.

Det gäller nu att vara rädd om det man har. Säkra ekonomin genom fasta beslut.

Det är av stor vikt att SBL laget lever vidare för det finns möjligheter att göra något mer kanske redan kommande säsong men då måste saneringen genomföras och nya resurser tillföras innan sommaren. Klubbledningen tog inte chansen att rida på fjolårets framgång under våren 2023.

I min senaste krönika skrev jag om Norrköpings damer som tydligen tvingades att åka till Östersund med 2 minibussar. Kan det verkligen stämma ?

Jag har största förståelse om en förening har ebb i kassan och måste spara men lite rim och reson borde det vara i alla fall.

Jag får ofta kommentaren att vi borde åka billigare och ta bussen som innebandylag gör men då har folk inte koll på vad bussar kostar att hyra idag.

Att åka med buss idag kostar lika mycket eller tom mer för ett basketlag än att flyga. Om man kan boka flyget långt i förväg kan det tom bli betydligt billigare.

Till saken hör också att ett basketlag består av 10+2. Ett innebandylag av 20+2.

Om 2 helger den 16 december skall tre av mina lag åka upp till Norrbotten för matcher i Luleå och Kalix. Det är 33.5 mil enkel väg och vi åker bara över dagen. Den chartrade bussen kostar dryga 18 000 kr för ca 70 mil och 12 timmar för chauffören.

Finns det någon förening söder om Dalälven som har en sådan resekostnad för 3 ungdomslag en lördag. Det är real life i Norrland. Kanske tycker man att vi borde lägga ner och bara åka skidor.

Samma dag spelar Umeå BSKT bortamatch mot Södertälje. Om dom skulle välja busstransport ner  på matchdagen, match och direkt hem efter matchen då kostar bara bussen över 30 000 kr. Det blir ofta billigare med flyg ner och nattåget hem.

BC Luleå vinner mot Norrköping i kväll om det gråa/gula laget inte släpper matchen till en dogfight för då vinner Norrköping. BC Luleå matchar idag Norrköping på alla positioner utom Ramstedt och nu har man kommit in i flow igen.

BSKT mot Uppsala imorgon. Det mesta talar för Uppsala som har spelat bättre och bättre ju färre man har i rotationen. BSKT spelar intensivt men verkar inte klara av det hela matcherna och det är normalt med en tunn trupp.

Man kan inte kompensera brist på kvalitet med att träna mer och spela med intensitet.

Kanske skulle även BSKT nöja sig med att bara spela 6 max 7 i den här matchen och med mindre intensitet och mer effektivt utnyttjande av några spelare.

Jag hoppas att man har tänkt till hur man skall få ut mer från Czerapowicz fina skytte och från Finkes starka insidespel. Peltier borde med bra attacker och starka avslut kunna sätta rejäl press på både Paige och Friberg. Jag hoppas även att man satsar på inside out till Butler.

Passa gärna in bollen till Butler rakt framifrån, men han bör passa ut den till öppen spelare i stället för att avsluta för det ger mer poäng till BSKT.

Om ovan nämnda spelare presterar på topp imorgon då kan BSKT ta sin andra vinst.

Jag ger BSKT en halvlek till att börja med. Om dom gör jobbet kanske jag ser hela matchen. Om dom inte gör jobbet då väljer jag att se mina favoriter Teneriffa som spelar i Champions League kl 20.00.

Godmiddag