I samband med den digitala presskonferensen inför starten av BLH så fick alla samma fråga. Hur skall svensk basket få mer publik och mer media utrymme.
Alla pratade om samma sak nämligen större framgångar för landslagen och bättre satsning på marknadsföring i sociala medier samt att vi skall prata positivt om basket till alla i alla sammanhang.
Jag anser att alla missar det viktigaste av allt nämligen en gigantisk satsning på basket i skolorna från årskurs ett till nio.
Det är redan bevisat under 70 och 80 talet att skolsatsningen var framgångsrik på alla plan från ökning av antal utövare till naturlig publiktillströmning och mer media.
Alla skolsatsningar var grogrunden till 80 och 90 talets duktiga spelare och den stora bredden.
De som var ledare eller med på den tiden är 65-70 år och de flesta är inte längre med i organisationerna eller på förbundet. Ingen frågar dem om vad man skall göra. Jag tror att många av dem skulle hålla med mig.
De som var aktiva under ”storhetstiden” är 50-60 år och upptagna med krävande jobb och har inte mycket tid över för basket.
Vem är det då som skall göra jobbet ?
Givetvis SBBF och de unga ledarna som måste stimulera till stora skolsatsningar och få föreningarna att göra jobbet.
Alla som jobbar på SBBF och i föreningarna är unga och har liten eller ingen kunskap om hur det var förr och ärligt talat så skiter man i hur det var förr om dom inte måste. Det är nu som gäller och allt annat är ointressant.
Det sitter fast i att klubbarna inte är beredda att göra jobbet som krävs nämligen ute på golvet i gympasalarna. Det måste fram ett ”påbud” som när Jesus var på väg till världen om att ALLA skall jobba mot just det målet. Det räcker inte med att säga att vi skall öka med 3% eller var det 5%.
Idag satsar man framförallt på kvalitet och inte på kvantitet. Kvalitetskravet innebär även att många kräver ersättning. Det är ett stort misstag att inte satsa på kvantitet. Jag minns i början på 70-talet när vi hade 250 klasslag som deltog i ”Bästa 6:an” i Umeå. Fattar du ? 250 lag.
Man inbillar sig att hemsidor, streaming och övriga sociala medier skall göra jobbet men jag säger glöm det. Det går inte att sitta på klubbkanslierna och tro att något kommer att hända. Man måste se till att det händer.
Det är dags för alla föreningar att ta på sig sina arbetskläder nämligen träningsoverallen och kepsen och ta med sig bollar och bege sig ut till skolor på alla nivåer. Jag garanterar er alla att basketen i Sverige skulle kunna fördubblas på fem år om jobbet blev gjort.
Konkurrensen har ökat framförallt från innebandyn men det skulle lyckas igen att få till en basket boom om SBBF tillsammans med föreningarna bara tar tag i det och satsar mycket på skolvärlden.
Godmiddag