Victor Petrovski menar i sin senaste krönika att det inte är resultat som styr tillströmningen av publik utan hur man säljer in matchen.
Han har som vanligt absolut ingen koll på hur det fungerar i Umeå. Jag kan garantera att om laget vinner ofta då är det snart dubbelt mer folk på matcherna.
En gång kritiserade han i 3NOLL5 podden BSKT´s match arrangemang och sa att han borde åka upp och visa hur det skall gå till.
Jag dissade då honom i bloggen för det var inget fel på BSKT´s arrangemang om man jämförde med de flesta övriga lag i SBL.
Petrovski är en utmärkt kommentator och programledare men lite väl snabb i att komma med lösningar där man förväntar sig att andra skall göra jobbet.
Han har ju ingen aning om vilket jobb som görs och har gjorts i Umeå under åren för att locka folk till matcherna. Lokal media hjälper dessutom inte till.
Umeå BSKT har genomfört ett flertal jippon av olika slag på köpcentrum, Campus och centrala stan.
Biljettutdelning till studenter har man gjort vid ett flertal tillfällen.
Det finns ca 200 basketspelare över 14 år i Umeås ungdomsföreningar. Många av dem går redan idag in gratis på varje match.
De yngsta basket barnen måste vara i säng 20.00 så matcher på tisdag och fredag funkar inte. Tidigare start (18.30) och helgmatcher skulle direkt innebära lite mer publik i Umeå.
De föreningar som har råd att ha anställd personal som har till uppgift att sälja in matcherna är de som har mest publik. Så enkelt är det.
När jag konstaterar det då säger säkert experterna att en klubb som Umeå BSKT i stället för att ha anställda amerikanska spelare borde ha en avlönad klubbdirektör och en säljare. Smaka på den åsikten. Smakar den bra ?
Det finns alltid argument för att försöka bevisa att man sitter med facit men när det gäller Umeå så har man inte det.
Laget har tyvärr förlorat lite för mycket under sina 10 år i SBL.
Den rätta vägen till att få mer publik det är fler egna produkter som presterar och fler vinster givetvis i kombination med maximal marknadsföring med sina ideella krafter.
Godmiddag