Lätt att vara kritisk mot dem som inte lyssnar

Jag lyssnade på senast avsnittet av podden Bänkvärmarna och kan inte låta bli att dra lite på munnen åt deras hårda expert kritik mot en del lag i NBA som spelar med hård handchecking, armkrokning och med knuffar mest hela tiden.

Det är lätt att sitta i Sverige och vara kritisk och spydig mot dem.

Bänkvärmarna ser exakt samma sak utspela sig i SBL men då kniper man käft. Dom vill helt enkelt inte få den kritikerstorm och moteld som skulle komma om dom hade mod att säga samma saker i podden. Det är där skon klämmer. Jag har inte fel.

Kanske vågar dom börja kritisera lagen i SBL nu efter denna kritik för dom är ju experter eller……. 

Trogna Hoops läsare hör av sig till mig nästan dagligen och frågar om jag vet vad som händer i BC Luleå. Det vet jag inte. Jag har mina ögon och öron i den staden men för det mesta plockar jag upp info i nsd.se.

Jag har hört väldigt oroande rykten om att föreningens ekonomi är väldigt ansträngd men

Som Norrbottning är jag inte det minsta orolig eftersom jag vet vilken status den föreningen har i länet. Om det ekonomiska läget är ansträngt så reder dom ut det i alla fall.

Att Gustav Hansson skulle lämna var något oväntat. Han har fortfarande mycket att lära sig från Master Håkan Larsson. Den kunskapen får han inte i Jämtland.

Tappet av några unga spelare var väntat.

Dom har alla gjort det bra och då kommer bättre erbjudanden från andra klubbar än vad BC Luleå är beredd att betala rookie spelare, för det är dom fortfarande.

Jag tycker att BC Luleå gör rätt som inte erbjuder överpriser till unga spelare som fortfarande inte har ”gjort något”.

Umeå Basket som fortfarande heter Umeå BSKT har fjolårsstommen klar men jag saknar Duko Bos.

Om man inte satsar på bara 3 jänkare då borde Duko Bos vara solklar för den fjärde platsen. Jag tycker att de minuter han fick på planen i fjol var bland de mest explosiva och intresssanta. Jag skulle aldrig kunna ha en sådan kille långt ut på bänken.

Hur det blir med JC Dunston har jag ingen koll på, men jag vet att några klubbar har visat intresse. Hans spelstil verkar inte passa in i den svenska modellen så kanske får vi behålla den sympatiska atleten som har flög fram i fjol.

Han är ingen 3 poäng skytt och det verkar vara det som värderas högst i dagens svenska basket, försvarsspel och returtagning som vinner matcher kommer som 2:a och 3:a.

Godmiddag