Är det verkligen rätt……

Jag funderar lite på alla spelare som lämnar RIG i Luleå och Norrköping och drar vidare till USA och Europa på äventyr och alldrig spelar i SBL i Sverige eller i A-landslaget. Är rätt väg att erbjuda dessa utbildningar när vi inte får skörda?

Många spelare som kommer hem från College eller Europa spel lägger av direkt de trampar på svensk mark igen. Hur många är de egentligen. Borde inte Sverige kunna ta betalt för dem som man har utbildat på RIG ?

Nu är det agenterna och mellanhänderna som tjänar.

Jag  har ingen statistik på detta bara en känsla av att statistiken inte är så bra. Någon kanske kan ge mig fakta på hur det ser ut med de spelare som lämnade Sverige för fem år sedan. Du är välkommen.

Det står skrivet i NT.se att Ludwigsburg krävde att Riipinen skulle lämna uppdraget i A-landslaget om han ville vara kvar som coach  i laget.

Enligt Riipinen så tackade han då nej till den tyska klubben. Det var ett beslut som hedrar honom, frågan är om det var ett rätt beslut.

Finska Basketförbundet har nu tagit ytterligare ett steg och anställt en person som är ansvarig för spelarutvecklingen i Finland.

Har vi någon chef eller huvudansvarig för spelarutvecklingen i Sverige ? Jag vet att vi har två Riksinstruktörer men jag skulle vilja se en person som stiger fram och pekar ut riktningen för svensk basket med stadig hand.

Det borde finas en manual för vad alla spelare som vill spela elitbasket borde kunna vid t ex 12 och 16 års ålder. En enkel manual som alla förstår. Ingen raketforskning. Jag får skert ett mejl från någon som menar att det finns det redan.

Lyssnade på en ganska intressant intervju med en spelare i Desports podd Tween The Lines. Det som var minst sagt olidiligt var att det här intervjuobjektet sade LIKSOM minst 200 ggr under intervjun som är 2 timmar.

En annan spelare som jag gärna hade lyssnat på hann säga LIKSOM 20 ggr de första 5 minuterna så även den lyssningen avbröt jag. Synd men inte orkar jag lyssna på folk som säger LIKSOM i var och vartannat ord.

Är det ngn slags sjukdom som har drabbat en del Stockholmare och Göteborgare.

Även i Bänkvärmarna har dom två notoriska LIKSOM sägare.

Jag personligen tycker att dom som säger LIKSOM så ofta borde ta tag i det. Kanske dom borde prata långsammare. Pratar dom på samma sätt i sitt civila arbete eller är det bara basketjargongen.

Nu blir dom väl putt på mig men ni skall veta att det är många fler än jag som regerar på att ni säger LIKSOM i tid och otid.

Godmiddag