Igår kväll spelades den första finalen i Superettan mellan Eskilstuna och Huddinge. John Dieckelmans lag mot Brandon Bartons lag.
Det är ganska intressant att laget som blev 7:a i grundserien (Eskilstuna) är i final och dessutom vann match 1 i bäst av 3 mot Huddinge.
Huddinge har hemmamatch i match 2 i morgon kväll och även hemma i en eventuell avgörande match.
Jag försökte faktist se matchen igår kväll men av någon anledning så lyckades jag inte köpa matchen. Tekniken är ibland för mycket för oss gamla uvar.
Högsbo hoppade av SBL dam pga kostnader och brist på publikt intresse.
Alla trodde väl att det var ordentligt förankrat i styrelsen. Chockade ovetande spelare innebar mycket känslor, ordförande som försöker förklara och sedan avgår. Nu har det vänt.
Så här skriver man på SBBF´s hemsida:
Högsbo Basket har meddelat Svenska Basketbollförbundet att föreningens styrelse omprövat sitt tidigare beslut och nu önskar att delta i SBL Dam.
Förbundet har tagit emot denna önskan. Ärendet kommer nu att hanteras inom ordinarie process, där Tävlingsnämnden behandlar frågan och fattar beslut. Därefter kommer förbundsstyrelsen att ta ställning i frågan.
Tävlingsnämnden sammanträder i slutet av maj och styrelsen i början av juni. Fram till dess kan förbundet inte lämna ytterligare kommentarer.
Hoops åsikt är att neka Högsbo spel i SBL dam. Det är oseriöst skött och risken ärr stor att de snart tar ett liknande beslut igen.
De flesta spelarna har troligtvis dessutom redan tagit kontakt med ny förening om de vill spela. Besvikelsen är stor . Andra har säkert bestämt sig för att sluta.
Svenska Basketbollförbundet måste lägga om kursen för alla senior serier och skapa ett mer naturligt serieträd där det är möjligt att delta även om man inte bedriver professionell idrott (avlönade spelare).
Upp och nedflyttning borde vara självklart på alla nivåer.
Med tanke på Högsbos tvekan att delta med damlaget i SBL som trots allt har varit ett framgångsrikt damlag funderar jag på hur man tänker i Umeå på herrsidan. Det kan inte vara ett enkelt och självklart beslut att hålla dyrbara lag i både SBL och i BasketEttan.
Umeå BSKT utvärderar antagligen noga om det verkligen är värt besväret att fortsätta att spela i SBL.
Vi som gillar basketsporten är givetvis glada över att vi har SBL basket att se här i Umeå men med tanke på att laget bara har vunnit 11 av de senaste 92 matcherna så krävs det lite eftertanke om hållbarhet.
Godmiddag