Daniel Hansson blir kvar i BC Luleå det gick att läsa i NSD.se idag. Jag hoppas att han kommande säsong kommer mer till sin rätt än vad han har kommit i år. Han kan skjuta bollen i korgen men för att kunna göra det måste man få bollen i händerna i rätt ögonblick.
Daniel Hansson är en pure shooter och inte en spelare som skapar egna skott från ingenstans. Coach Larsson måste duka för honom och ha klart för sig alternativen när motståndarna inte släpper tjuvgreppet om honom och han inte kan komma i bra läge.
När bröderna spelade i Umeå fick jag tid att studera dem noga. Båda är mycket bra försvarare pga klokskap och god fysik. Daniel är nog ett snäpp vassare när det gäller att radera ut skyttar i motståndarlag.
Jag kan redan se framför mig Danial som frimärke efter brorsan när BC Luleå möter Jämtland kommande säsong. Tight men justé inte lika fult som Schüberg. Det blir tuffa matcher för Gustav.
Schüberg har förresten höjts till skyarna av experterna Rajacic & Inan så att han snart har untouchables status. Dom är så unga dom där experterna. Dom har inte sett åren 1985 – 2000 då det fanns många bra spelare i Sverige.
Daniel Hansson erbjöds enligt NSD.se ett 2 års kontrakt som gäller 12 månader/år vilket inte är så vanligt inte ens i SBL lag. Jag kan förstå att det var svårt att tacka nej. Fast trygghet en längre tid väger tungt.
Ni fattar vilket powerhouse BC Luleå är när man trots rykten om pressad ekonomi kan skriva 12 månadersavtal med spelare. Då måste det finnas deg i ladorna.
På fredag spelas semifinalerna i årets Euroleague för herrar. Klockan 17:00 Olympiakos vs Fenerbache och kl 20:00 Valencia vs Real Madrid. Jag tippar Olympiakos mot Real Madrid i finalen, men jag håller på Fenerbache vs Valencia.
Det är stora summor på spel.
Vinnande lag får en bonus på 2.4 miljoner Euro alltså drygt 26 miljoner svenska kronor. 2:an 2.1 milj, 3:an 1.8 milj, 4:an 1.5 milj osv i en sjunkande skala till plats 16 (Paris) som får 150 000 E. 1:an får 10 miljoner sek mer än 4:an så vinst är viktigt.
ÖP.se krönikören visar upp riktigt märklig omdöme när han skriver att Östersund FF´s fotbollsherrar i Superettan just nu spelar för bra. Du fattar att med sådana analyser då kan en förening få stå ut med vad som helst.
Godmiddag