Gustav Hansson valde att gå tillbaka till Jämtland. Det är direkt ovanligt att en SBL spelare går tillbaka till en klubb som man har spelat för tidigare. Förutfattade åsikter om spelaren eller personen efter föregående sejour brukar innebära stor tveksamhet.
Kanske är det ett sätt att komma ifrån den press som han måste ha känt i BC Luleå att till varje match leverera 20+ poäng och vinster.
Jag tror inte att det är många som kan sätta sig in i den sitsen. Pressen har varit stor men nu kan han slappna av lite och börja om med en coach som han känner väl.
Jag är som jag skrev tidigare i veckan något tveksam om Gustav Hansson passar in i den spelstil som Jämtland hade i år. Med den stilen blir det inte 20+ i snitt nästa säsong.
Kanske har man tänkt ändra spelstilen igen till en något mer balanserad struktur nu när man har två konstruktiva pointguards i Hansson och Johansson.
Krönikören i Luleå skriver att BC Luleå åkte på en käftsmäll när man tappar Gustav Hansson, men det kanske är så att ryktet stämmer att ekonomin är ansträngd och då måste man städa på kostnadssidan till att börja med.
Jonathan Arvidsson nämns som en tänkbar ersättare. Det är ett bra namn om han är lika bra som innan han testade vingarna i Estland.
Romeo Myrtill som spelade i Köping nämns också. Han var riktigt vass i kvartsfinalen med sitt Köping.
Jag tror att Håkan Larsson som # 1 vill ha två hyfsat bra snabba amerikanska guards.
Eftersom Sjöberg är kvar så behöver Larsson ingen 5:a men en hyfsat bra amerikansk power forward.
Det finns 1000-tals på markanden, det gäller bara att träffa rätt med den pengapåse man har. Om det finns lite över då borda Larsson även få en till amerikansk 3-4:a som kan skjuta bra då har man material för att ta sig minst till semifinal igen.
OP.se skriver också att Brayden Parker blir kvar i Jämtland. En lite tung men stabil och bra spelare när han väl kom i form. Hoppas att han inte kommer tillbaka i september från USA med de klassiska 10 extra kilona som många big guys brukar ha lagt på sig efter mammas goda mat.
Godmiddag