Lägg namnet på minnet

Sportchefen i Onsala Pirates Henrik Löfvenborg, är ett namn som jag tänker lägga på minnet. 

Härom dagen lyssnade jag på en podd som heter Avbytarbänken  där han utvecklade sina tankar och planer för damlagets spel i SBL  kommande säsong. Det var uppfriskande för en gammal basketsjäl som mig att höra att det fortfarande finns aktiva eldsjälar i en del föreningar. 

Jag fick flashbacks till när jag själv var 50 år( 1999), och full med energi och optimistisk drivkraft och mycket bestämd på att föra upp Umeå Comets till dåvarande Damligan. Vi hade ekonomi, ett bra lag och bra coacher men kvalet upp var stenhårt mot Luleå Basket och Ockelbo.

Vi föll i sista matchen och missade målet men som tur var så drog sig Sättila ur Damligan och vi fick en friplats.

Vi tog chansen och gjorde det bra. Det blev inga högre placeringar men vi tävlade bra och höll oss kvar till 2012 då Umeå Comets lades ner utan några skulder. Udominate & A3 startade men det är en annan historia.

Vart vill jag komma med detta ?

Jag tror på Lövenborg. Jag tror att han kommer att lyckas med att skapa ett hyfsat bra lag om han får tag i en coach som kan handskas med  laget och uppgiften. Det behöver inte vara världens vassaste med x och o men ledarskapet måsta vara bra.

Jag bli förvånad om dom kan placera sig på plats 7-8 som målsättningen verkar vara. Det är svårare än han förstår att vinna matcher i SBL dam det vet jag efter att ha coachat där i 8 säsonger.

Tragiskt nog lade Högsbo ner verksamheten. Onsala kanske plockar ngn därifrån, men han säger att de i första hand vill satsa på 8 spelare som har fört laget till SBL. Det är en fin tanke men inte lika kul när man har facit efter 22 matcher med 3-4 vinster.

Om ni har ekonomi då bör ni ha en bra förstafemma med god kondition då går det hyfsat bra i SBL.

Sportchefen är lite klurig när han pratar om importspelare. Jag tror att han siktar på Jessica Kelliher som i år har spelat i Vigo i spanska 2:a ligan LF Challange även om det verkar osannolikt att hon flyttar tillbaka. Hon har en bra chans till 1:a ligan i Spanien efter detta succeår med Vigo.

Jag håller tummarna för att Onsala Pirates från Kungsbacka skall lyckas kapa några ”skepp” på vägen i nästa års SBL dam.

Godmiddag