På SBL herrs hemsida har David Iwung åsikter om varför en stad som Stockholm med 1.5 miljoner innevånare och runt 75 basketföreningar inte ha ett lag i SBL.
Svaret är enkelt. Det finns inga visionärer som Anders Carlberg, Kristoffer Hahne eller Janne Marklund längre i Stockholm.
De älskade basket och hade drivkraft och var beredd att lägga ner 40 timmar i veckan helt gratis utöver sin ordinarie tjänst som sportchefer.
Det finns inte anställda sportchefer som är beredd att jobba lägga ner den tid som krävs. Något övertidsersättning har aldrig existerat för de riktiga eldsjälarna.
Kanslister & Sportchefer nöjer sig ofta att jobba med ”sin vision” som kan vara lite olika.
De arbetar ofta ganska fritt och pushar det som är dem varmt om hjärtat. Det kan vara t ex breddidrott, många lag och lag som spelar i FL (Fejkligan/Superettan).
Det arbete och engagemang som krävs för ett SBL lag det är dom inte beredd att lägga ner, inte ens med betydligt högre lön.
Jag tycker att SBL herr är ett misslyckat projekt eftersom spänningen inte finns. Grundserien är en enda lång transportsträcka till slutspelet.
De stora hjältarna är egentligen Umeå BSKT, Köping, Nässjö och Sloga som klarar av att spela på den nivån med med betydligt lägre budget än Restauranglagen och nästan enbart ideell arbetskraft på marknads och match arrangemang sidan. .
Stockholm Heat borde bli Stockholms lag i basketligan
Jag tycker att Pelle Larsson borde ta initiativet ochkliva fram och gå in med 5 miljoner per år i fem år och bli huvudsponsor till Stockholms nya stolthet.
Det borde gå att få 2-3 av 08 områdets större föreningar att samarbeta om detta om dom vet att grundfinansieringen är löst.
Jag kan inte låta bli att fundera på om inte Jonas Jerebko också skulle kunna vara med i ett sådant projekt och upprätta anseendet i Sverige.
Stockholm borde kunna få fram ett bra lag på max 2 år och det borde vara möjligt att spela matcher inför minst 5000 varje gång.
Nej men Mr Basket nu svävar du iväg med alldeles för fantasifulla tankar men det är kul att gissa och hitta på ibland. Ibland har galna idéer blivit verklighet.
Avslutningsvis noterar jag att trots att Skellefteå tog SM Guld i hockey så finns ingen av deras spelare med i VM truppen.
Godmiddag