Klara publikens favorit

Hoppas att det är många svenska dambasket spelare som tittade på söndagens semifinal kl 19:00 i den spanska ligan. Matchen sändes direkt på Youtube.

Det var Spar Girona som spelade hemma mot Valencia. Match # 1 hade slutat med 1 p vinst för Valencia på deras hemmaplan. Du kan se den i efterhand – tror jag.

Det krävdes vinst med minst 2 poäng för Girona på deras hemmaplan för finalplats.

Matchen var inte särskilt välspelad men jämn. Den slutade 73 – 73 vilket innebar att Valencia gick till final med 1p+ där man möter Zaragoza på torsdag kl 21:00.

I Girona kunde an av deras bästa australiensiskan Bibby inte delta men här tas ingen hänsyn till stukningar och förkylningar, man spelar med det man har.

Vore inte detta något även för SBL dam i Sverige i stället för att spela bäst av fem i semi och i finaler. Kostnaderna skulle iaf bli lägre och mer spänning.

Det är inte läge att i SBL dam kräva ngn form av jämlikhet mot herridrotten när det inte finns deg.

Det räcker gott och väl med max en rak dubbelserie, 2 domare, max 2 utländska spelare, spela gärna 2 matcher på samma resa t ex fredag & söndag.

Coacherna måste inse att det inte finns utrymme längre för långa förberedelser inför varje match.

Kanske är det dags att bara godkänna max 2 st EU/EES spelare och helt utesluta transatlanterna.

Har klubbarna mycket deg då bakar man i utlandet i någon av cuperna.

Åter till semifinalen mellan Girona och Valencia

Ingen skugga skall falla på Klara Lundqvist i Girona. Hon gjorde årets bästa match när den behövdes som mest med 34 minuter, 22 poäng, 6 returer.

Tyvärr var lagets storstjärna och scorer Juste Jocyte helt off med bara 5p, men hon jagades hela matchen av en kvinnlig Schüberg.

Jag tippar att Klara Lundqvist får anbud från Turkiet om de stora Euro buntarna, men hon stannar i Spanien eller möjligtvis går till Frankrike pga tryggheten och gemenskapen och att båda dessa ligor håller hög klass. Om hon vill fylla bankkontot då blir det Turkiet.

Godmiddag