Jag läser om sju idrottsföreningar i Umeå som har gått ihop och vänder sig till Umeå Kommun och begär att få ett bättre stöd till sin elitverksamhet.
Ett mycket bra initiativ. Frågan är varför inte en förening som Umeå BSKT är med och begär stöd. Om man måste köra med minibuss till matcher i Luleå, Östersund och ibland söderut också då fattar nog även pamparna att det är ont om pengar.
En vanlig kommentar från makthavarna brukar då vara att om ni har råd med amerikanska spelare då har ni väl pengar så att ni klarar er. Ingen säger det till Umeå FC som hade 6 st afrikaner i laget i fjol.
Det som pamparna inte vet eller förstår det är att dessa idrottsarbetare är extremt lågavlönade. Inga svenska toppspelare skulle spela för deras löner. Det är de svenska spelarna som ofta är för dyra för budgeten men måste med i truppen.
Det är utmärkt att någon engagerar sig i att försöka få Umeå Kommun att stödja elitidrotten mer.
Det känns stötande för elitidrotten att läsa om satsningarna på Rallyt och SM Veckorna och få höra om att det inte går att satsa några fler miljoner på elitidrotten som profilerar staden.
För mig är det inget nytt vilken oerhörd stor skillnad det är med stödet till elitlagen från stad till stad.
Redan för 15 år sedan tog jag kontakt med olika basketlag i Luleå och Sundsvall som spelade i landets högsta serie och det visade sig att dom hade flera hundratusen mer i bidrag till sina elitlag än vad vi fick i Umeå.
Jag pratade med chefen som beviljar bidragen i Umeå Kommun men han hävdade att dessa var marknadsanpassade och att det inte var aktuellt med höjningar.
För några år sedan begärde Umeå Kommun en undersökning om hur mycket elitidrotten i Umeå exponerades i media i hela landet.
Det var ingen positiv läsning för de flesta. Den undersökning gav Umeå Kommun ”vatten på sin kvarn” och stödet har anpassats därefter.
Björklöven var i en helt egen klass följt av Umeå IK och Umeå FC samt IBK Dalen som då hade både herr och damlag i högsta serien.
När Umeå Energi gick in som namnsponsor av Gammliahallen och Innebandyhallen genererade det runt 150 tkr per elitförening vilket är bra, men det är inte sponsring från Umeå Kommuns pott utan från Bolaget Umeå Energi.
I lördagens tidning menar Näringslivschefen Peter Juneblad att det är ”svårt med rättvisa jämförelser” men det är det inte. Det går alltid att sätta ramar som ett lag måste vara inom för att man skall vara berättigad av elitstödet.
Problemet med Umeå är att bedömningen är subjektiv.
Juneblad rabblar upp vad Umeå Kommun redan nu gör för elitidrotten. Han drar tom fram aktivitetsstödet som alla föreningar får i alla kommuner i hela landet.
Man får en känsla av att det är elitidrotten som blir skyldig.
Umeå Kommun står kvar på perrongen när övriga städer i Norrland gasar på med att bygga nytt och bygga ut redan befintliga ofta högklassiga lokaliteter.
Godmiddag